Du er her

Ældre slår unge i Digital Post

De unge må se sig slået af de ældre, når det kommer til den daglige brug af Digital Post. Borgere mellem 65-74 år er nemlig Danmarks bedste til at tjekke Digital Post, mens de unge halter bagefter, viser nye tal fra Digitaliseringsstyrelsen.

For et år siden, 1. november 2014, blev det obligatorisk for alle borgere over 15 år at modtage post fra det offentlige digitalt, medmindre man er fritaget. Nu viser tal fra Digitaliseringsstyrelsen, at de 65-74 årige er Danmarks bedste til at huske at tjekke deres digitale post.

"Omkring en halv million borgere i alderen 65-74 år er tilmeldt Digital Post. Det svarer til otte ud af ti borgere i hele aldersgruppen. Blot to procent af de tilmeldte i gruppen har modtaget Digital Post indenfor de seneste 6 måneder, men har ikke været logget ind i perioden eller haft besøg via en læseadgang. Det gør de 65-74 årige til de bedste i Danmark i forhold til at tjekke den digitale post," fortæller kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, Louise Palludan Kampmann.

Anderledes står det til hos de unge. Blandt de tilmeldte unge mellem 15 og 24 år har 10,7 pct. modtaget Digital Post indenfor de seneste seks måneder, men har ikke været logget ind i perioden eller haft besøg via en læseadgang. Generationen af ”digitalt indfødte”, som de unge ofte kaldes, halter altså bagefter de ældre, når det gælder Digital Post. Dermed risikerer de at overse vigtig post fra det offentlige såsom indkaldelser til sygehuset og meddelelser om SU.

Blandt den samlede danske befolkning, der er tilmeldt Digital Post har 4,2 pct. modtaget Digital Post indenfor de seneste 6 måneder, men har ikke været logget ind i perioden eller haft besøg via en læseadgang.

Ikke kun ved Digital Post, men også ved brugen af digital selvbetjening, er de ældre borgere godt med. Hos Udbetaling Danmark kan man fx se, at de digitale selvbetjeningsløsninger knyttet til pensionsudbetalinger bliver brugt flittigt, fortæller underdirektør digitalisering i ATP, Anders Schmidt Hansen:

”Vi ser en meget positiv udvikling i danskernes brug af de digitale løsninger. 94 pct. søger om folkepension via den digitale selvbetjeningsløsning, og skal der ændres noget i pensionen, så klarer 95 pct. det også selv over nettet,” siger Anders Schmidt Hansen og fortsætter:

For mange er det en hjælp, at de kan bruge de digitale løsninger, når og hvor det passer dem. Vi oplever naturligvis også, at borgere indimellem ringer ind og beder om hjælp, men generelt er de fleste blevet rigtig gode til at klare det hjemmefra med vores digitale selvbetjeningsløsninger,” slutter Anders Schmidt Hansen.