Du er her

20 frivillige hjælper med NemID og Digital Post

Odder Kommune har uddannet et korps af frivillige, der skal hjælpe borgerne med digital kommunikation med det offentlige.

- Det er vigtigt, at den enkelte borger ikke føler sig frustreret. Derfor giver det god mening at hjælpe andre borgere over startvanskeligheder og på den måde måske afhjælpe deres it-forskrækkelse.

Sådan lyder det fra Sussi Jensen, som er en af de 20 frivillige it-hjælpere, der har sagt ja til at hjælpe andre borgere godt i gang med digital kommunikation med det offentlige.

Sussi Jensen har godt styr på det med IT, og hun betragter det som en gave at kunne hjælpe andre.
- Det er en vigtig samfundsopgave at få flest mulig til at blive selvhjulpne, siger hun.

Korpset af frivillige it-hjælpere er oprettet i et samarbejde mellem Odder Kommune og Frivilligcenter Odder. 25 mødte frem til et orienteringsmøde, og 20 valgte at fortsætte i et kort uddannelsesforløb, der har sat hjælperne i stand til at kunne bistå med hjælp til NemID, digital selvbetjening på Borger.dk og Digital Post.

Fra denne uge står hjælperne klar til at rykke ud. Hjælpen foregår i borgerens eget hjem, og kontakten mellem borgere og hjælpere formidles af Odder Kommune.

Lars Nors fra Odder Kommunes Borgerservice glæder sig til at sende de frivillige hjælpere ud:
- I Borgerservice hjælper vi mange borgere, der kunne have behov for hjælp ved deres egen computer.

- Med frivilligkorpset får borgerne nu et tilbud om at få hjælp i trygge rammer derhjemme foran borgerens egen computer, og vi håber, at den frivillige indsats på den måde kan få gjort endnu flere borgere fortrolige med Borger.dk og Digital Post.