Du er her

Aalborg Kommune får pris for sin Facebook indsats

Teknik- og Miljøforvaltningen i Aalborg Kommune er vinder af KTC’s Innovationspris 2012 for sin Facebook politik. Facebook er ikke hverdagskost i de danske kommuner men kommunen har med et banebrydende projekt på Facebook formået at få især de yngre borgere til at interessere sig for byudvkling.

Resten af landet har nu også fået øjnene op for Facebook-satsningen i Aalborg.Med 47 procent af stemmerne fik de innovative nordjyder en overbevisende sejr, da Kommunalteknisk Chefforening, KTC uddelte sin Innovationspris 2012. Og det glæder en af initiativtagerne, kommunikationskonsulent i Ledelsessekretariatet i Aalborg, Trine Egeberg Elkjær:

- Prisen betyder enormt for os. Vi har nu statueret et eksempel på, hvad en teknisk forvaltning kan med de nye medier. Vi sprang ud i projektet, selvom om nogen fra begyndelsen var meget forbeholdne. Men med prisen er vi kommet i mål og har f&Ideen til at bruge Facebook opstod, da Byrådet i Aalborg besluttede at lukke byens Tivoli, Karolinelund. Lukningen fik Teknik- og Miljøforvaltningen til at gå på Facebook for at skabe debat om, hvad der skulle ske med det område, hvor den gamle forlystelsespark lå. Og det lykkedes at skabe et virtuelt mødested, hvor især de 25-44-årige er gået aktivt ind i debatten.

- Rent demografisk er vi nået meget bredere ud ved at bruge Facebook. Det er simpelthen lykkedes at få en ny type borgere til at interessere sig for byudvikling, og vi har pludselig haft dialog med en gruppe mennesker, som vi normalt ikke har
Men Facebook har jo eksisteret i flere år, så hvorfor er det først nu, at en teknisk forvaltning kaster sig ud i at bruge det sociale medie til eksempelvis byudvikling? Teknisk direktør i Aalborg Kommune, Christian Bjerg, mener, at en del af forklaringen kan være, at det kræver en stor portion mod af kommunen at gå på Facebook.

- Når man går på Facebook på den måde, som vi har gjort, så bliver kommunen mere transparent, og det kræver mod. I en teknisk forvaltning er vi vant til, at enhver udmelding skal være lige efter bogen. Den s
Han peger også på, at Facebook giver nye muligheder for lokalpolitikerne, når de skal træffe beslutninger.

- Politikerne kan ofte være pressede af negative holdninger til en given sag. Men på Facebook har de pludselig både negative og positive udmeldinger om en sag, og det kan give dem et bedre grundlag at træffe beslutninger på,