Du er her

Animationsfilm om digital kommunikation på seks sprog

Tre korte animationsfilm om Digital Post, NemID og NemSMS findes nu på seks sprog. De skal hjælpe it-udfordrede danskere i gang med at bruge de offentlige digitale løsninger.

I juni lancerede Digitaliseringsstyrelsen tre animationsfilm om Digital Post, NemID og NemSMS på dansk og arabisk. Nu er animationsfilmene oversat til yderligere fire sprog – henholdsvis engelsk, tyrkisk, farsi og somali, ligesom animationsfilmene er blevet tekstet på alle de nævnte sprog.

Formålet med animationsfilmene er at gøre borgerne trygge ved den digitale kommunikation med det offentlige. De tre kort animationsfilm sætter fokus på dagligdagssituationer, som de fleste danskere oplever, og skal motivere flere borgere til at anvende Digital Post, NemID og NemSMS.

De tre korte animationsfilm er en del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020.

Se animationsfilmene via linket nederst. 

Fakta

Digital Post

  • 4,8 mio. danskere over 15 år er tilmeldt Digital Post. Det svarer til 90,3 pct.
  • Den seneste opgørelse pr. 1. november 2017 viser, at kun 3,9 procent af de tilmeldte borgere, som har modtaget Digital Post de seneste seks måneder, ikke har været logget på Digital Post i perioden. Bag det tal gemmer sig også de borgere, som modtager en adviserings-SMS eller adviseringsmail om, at de har modtaget ny Digital Post og fra hvilken afsender, og som bevidst vælger ikke at logge på for at læse posten (fx hvis man ved, det er en lønseddel eller lignende).
  • I 2016 afsendte de offentlige myndigheder i alt 112,6 mio. Digital Postmeddelelser til borgere og virksomheder.

NemID

  • 4,7 mio. danskere har NemID.
  • NemID anvendes til log-in i netbanker, offentlige tjenester og en lang række private tjenester.

NemSMS

  • 2,1 mio. danskere er tilmeldt NemSMS fra det offentlige
  • Med NemSMS kan myndighederne nemt og effektivt sende påmindelser om aftaler via sms til borgerene.