Du er her

Borgerservice i Helsingør rykker ud

Det går meget godt med at få danskerne til at åbne digital post fra det offentlige og benytte sig af de digitale selvbetjeningsløsninger. Det fremgår af tal fra Digitaliseringsstyrelsen, at 89 procent af danskerne har en digital postkasse - og langt de fleste husker også at tjekke deres digitale post. Men der er befolkningsgrupper, som halter bagefter. Også i Helsingør Kommune.

Det er blandt andet de unge, de socialt udsatte og de ældre, og de grupper kommer i fokus i uge 46 og 47, hvor Borgerservice rykker ud. Det betyder, at man kan møde Borgerservice der, hvor man alligevel kommer i dagligdagen - og få hjælp til, hvordan man kommunikerer digitalt med det offentlige.

Forskellige udfordringer
Centerchef Pernille Madsen fra Center for Borgerservice, IT og Digitalisering siger:

- Jeg er fantastisk stolt over, at vi i Helsingør er så mange digitale borgere. Men jeg er opmærksom på, at vi skal have flere med.

- Vi kan se, at udfordringerne er forskellige. De unge er ikke altid klar over, hvorfor de skal have en digital postkasse. Seniorerne er som udgangspunkt habile netbrugere, men nogle er lidt utrygge ved at anvende de digitale løsninger. I begge tilfælde kan vi sætte ind.

Når det gælder de socialt udsatte, siger Pernille Madsen:

- Vi har sammen med kommunens klubber og væresteder gjort et stort arbejde for at hjælpe særligt socialt udsatte med at få digital post. Jeg kan dog se på tallene, at mange i målgruppen skal støttes i at få åbnet deres digitale post. Hvordan vi bedst hjælper, kræver en tæt dialog med målgruppen om deres behov for støtte.