Du er her

Danskernes kendskab til Digital Post efter 1. november 2014

98 pct. af danskerne ved, at de vil modtage post fra det offentlige digitalt. Og 96 pct. ved at man, med mindre man er blevet fritaget, har ansvar for at tjekke sin digitale post fra det offentlige.

Danskerne har et meget højt kendskab til Digital Post fra det offentlige. Og de ved, at de skal huske at læse deres digitale post. Det viser en undersøgelse foretaget i midten af november for Digitaliseringsstyrelsen, der også måler borgernes kendskab til fritagelse og muligheden for hjælp samt deres kendskab til den fællesoffentlige kampagne om Digital Post.

Undersøgelsen, der er foretaget af Megafon, er et led i en løbende evaluering af implementeringen af Digital Post til borgerne.

Det ved danskerne om Digital Post
Undersøgelsen er foretaget i perioden 11.- 18. november 2014, dvs. efter overgangen til Digital Post den 1. november 2014.
De væsentligste tal fra undersøgelsen er:

Kendskab til Digital Post

  • 98 pct. af de adspurgte ved, at de nu modtager Digital Post fra det offentlige.
  • 96 pct. ved, at man, med mindre man er blevet fritaget fra Digital Post, nu selv har ansvar for at tjekke sin digitale post fra det offentlige.
  • 87 pct. ved, at man ved at opgive en e-mail og mobilnummer kan få besked, når der er digitale breve.
  • Kendskabet til, at man nu modtager post fra det offentlige digitalt, er lavere blandt de helt unge (15-17 årige) end gennemsnittet. Det gælder kendskabet til, at man har ansvar for at læse posten.

Kendskab til fritagelse fra og hjælp til Digital Post

  • 81 pct. ved, at man fortsat kan blive fritaget fra Digital Post.
  • 85 pct. ved, at man kan få hjælp til Digital Post på fx kommunens borgerservice og biblioteker.

Kendskab til den fællesoffentlige kampagne om Digital Post

  • 81 pct. har bemærket informationen om Digital Post.
  • De tiltag, som borgerne har bemærket mest, er omtale i pressen, de udsendte orienteringsbreve om overgangen til Digital Post, og kampagnefilmen på tv. Herefter følger annoncer, materialer i borgerservice og biblioteker, bannere på hjemmesider og udendørsplakater.

Kilde: Megafon for Digitaliseringsstyrelsen.

Undersøgelsen blev gennemført som en kombineret internetundersøgelse og en telefonundersøgelse 11.-18. november 2014 blandt 2030 respondenter over 15 år.