Du er her

Digital post giver travlhed i Borgerservice

Borgerservice i Aarhus Kommune oplever i disse dage stor interesse fra borgere, som ønsker at blive fritaget for digital post. Årsagen er nye landsdækkende regler, der forpligter kommunerne til at kommunikere digitalt pr 1. november 2014. Dog kan borgere med særlige behov søge dispensation fra ordningen.

”Vi får i disse dage ekstraordinært mange henvendelser i Borgerservice. Det er min oplevelse, at meget af det skyldes usikkerhed og uvished om de nye regler. Jeg kan berolige med, at vi selvfølgelig giver dispensation til alle, der opfylder kravene. Nye regler skaber altid utryghed, og vi gør, hvad vi kan for at give borgerne en tryg start,” siger chef i Borgerservice i Aarhus Lene Hartig Danielsen.

Der kan søges dispensation frem til den 1. november, men der findes også andre alternativer.

Mange vil være bedre tjent med en læseadgang. En læseadgang bety-der, at man kan give en anden person lov til at læse den post, man modtager i Digital Post.

Eksempelvis et familiemedlem med læseadgang kan få en advis, når der er nyt i Digital Post, og samtidig er posten samlet et sted, så det er let at finde den frem igen. Og det kan være en stor fordel for man-ge pårørende, som gerne vil hjælpe deres forældre eller ægtefæller.

”Det vigtigste er at finde den løsning, som fungerer bedst for den en-kelte borger. Uanset om det er fritagelse eller en læseadgang. Derfor vil vi gerne opfordre til at tage en dialog med sine pårørende om, hvad der er den bedste løsning i det enkelte tilfælde,” siger chef for Borgerservice Lene Hartig Danielsen.

I Borgerservice i Aarhus Kommune er cirka 1100 af borgerne blevet fritaget for Digital Post. Samtidig er antallet af borgere tilmeldt Digital Post stadig stigende. Forventningen er, at cirka 80 % af borgerne over 15 år skal tilmeldes Digital Post.