Du er her

Digital turistinformation via touchskærme og app

Lettere adgang til turistinformation og bedre markedsføring af oplevelser.

Moderne turister er mobile, digitale og online, og det vil Nyborg Kommune i form af Bureauet Nyborg indrette den fremtidige turistinformation efter.

- Vi er i fuld gang med at revurdere vores turistinformation, så vi fremover i højere grad kan møde turisterne dér, hvor de er. Via bl.a. digitale touchskærme og en app vil vi lette adgangen til turistservice og turistinformation. Det giver os øgede muligheder for at markedsføre de mange tilbud om oplevelser, der er i kommunen, siger Sanne Hoffensetz Andresen, turistchef.
På dansk, tysk og engelsk

Ved at bruge skærmene og app’en kan turisterne finde oplysninger om bl.a. spisesteder, attraktioner, aktiviteter, begivenheder, muligheder for overnatning og en lang række praktiske oplysninger. Oplysningerne vil være at finde på både dansk, tysk og engelsk.

Byrådets Erhvervs- og Udviklingsudvalg afsatte allerede for et par år siden midler til udvikling og etablering af disse. Og nu er de her så.

- I første omgang er der opsat fem touchskærme. Ud over den i vindfanget i Bureauet Nyborg, som vil være tilgængelig udover den almindelige åbningstid og en midlertidigt opsat skærm i Marinaens servicebygning på Vesterhavnen, som benyttes af de mange lystsejlerturister, er der opsat skærme på Hotel Hesselet, Hotel Nyborg Strand og på Hotel Sinatur Storebælt. Alle tre hoteller har bidraget økonomisk til skærmene. Hensigten er at også campingpladser, restauranter, turistattraktioner etc. skal have muligheden for at have en turistinfoskærm, udtaler Peter Wagner Mollerup, formand for Erhvervs- og Udviklingsudvalget og tilføjer, at fordelen jo er, at en ny event eller oplevelse lynhurtigt kan spredes og markedsføres via skærmene og app’en, så man kan faktisk have turistinformationen med på sin mobile enhed.

Hotellerne langs stranden i Nyborg har nu igennem en periode haft turistinfoskærmene stående og kan konstaterer at gæsterne både søger oplysninger og lader sig inspirere igennem skærmene – det nye tiltag er en klar forbedring i forhold til servicering af gæsterne på hotellerne og et godt supplement til den personlige kontakt med hotellernes receptioner – vi har store forventninger til at informations-flow og brugervenlighed løbende bliver opdateret og er opmærksom på de mange muligheder skærmene giver, udtaler hotellerne samstemmende.

Det er det lokale firma Ovdal.dk, der har stået får udviklingen og implementeringen af den digitale løsning til både skærmene og app’en og leveret de fem skærme.
Til den nysgerrige læser kan det oplyses, at app’en hedder ”Visit Nyborg” og både kan hentes i AppStore og GooglePlay.