Du er her

En boks under uret giver svar på det meste

Med Borgerservice Mini på Københavns Hovedbanegård får både borgere og turister nu via videosamtaler hjælp fra Københavns Kommune med information, selvbetjening på nettet og meget mere.

Telefonboksen er forsvundet fra gadebilledet, men en ny boks testes nu på Københavns Hovedbanegård. I telefonboksens afløser toner en medarbejder fra Københavns Kommune frem på en skærm, når borgeren sætter sig i stolen. Gennem et kamera og videochat kan kommunen hjælpe borgeren med at finde svar på spørgsmål, navigere gennem drilske offentlige hjemmesider eller få turistinformation.

Borgerservice Mini
”Borgerservice Mini henvender sig lige så meget til københavneren som til turisten. Børnefamilien kan for eksempel få et lynsvar på, hvad de gør, når passet ligger derhjemme og toget til lufthavnen kører om lidt. Medarbejderne kan også hjælpe den unge, der netop er flyttet til byen, og den ældre, der måske hører lidt dårligt og derfor har glæde af at kunne se medarbejderen på skærmen foran sig,” siger kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen.

Fortroligt rum
Selve boksen, som it-leverandørerne Cisco og Netdesign har tilbudt kommunen at afprøve, består af en glasdør, der kan lukkes, og en stor skærm med en stol foran. Derudover er der et kamera, så medarbejder og borger kan se hinanden og et kamera, der fungerer som scanner til borgerens papirer. Når skærmen aktiveres, er man i fred og fortrolighed i kontakt med kommunens medarbejder, der er ekspert i at finde rundt i de offentlige tilbud.

Fjernbetjent tilbud
DSB’s personale holder opsyn med Borgerservice Mini’en og sørger for, at boksen er låst op i åbningstiden på hverdage fra kl. 8-18. Også for DSB er det interessant at undersøge, hvad de rejsende siger til en fjernbetjent informationsskranke.

”Vi ved, at vores kunder er glade for digitale løsninger, når de køber deres billet. Det bliver derfor spændende at se, om Borgerservice Mini kan være med til at skabe yderligere sammenhæng for vores kunder,” siger Susanne Mørch Koch, direktør i DSB Kommerciel.

Fakta om Borgerservice Mini
Borgerservice Mini er første skridt til at gøre København til en såkaldt Smart City. Smart City begrebet dækker over en by som via intelligent infrastruktur, både fysisk og digitalt, øger nærheden til sine borgere, gør det lettere at færdes i byen samtidig med at energi og øvrige knappe ressourcer udnyttes optimalt. Gennem offentlige og private initiativer vil København i løbet af de kommende år være Danmarks første Smart City. I Europa er byer som Barcelona og Nice blandt de første Smart Cities.