Du er her

KL: Teleudbydere er nødt til at bidrage til bedre mobildækning

Det er ærgerligt, at kommunernes krumspring for at løse problemer med manglende mobildækning ikke bliver imødekommet af teleoperatørerne, lyder det fra KL.
Slagelse Kommune har brugt mere end et år på at gennemføre et EU-udbud for at sikre borgerne bedre mobildækning i seks landdistrikter. Men ingen af de tre teleudbydere på mobilområdet har ønsket at byde ind. Derfor står kommunen nu i noget af et dilemma. Det skriver KIT-Magasinet (Kommunernes IT Magasin).

”Fortæl os, hvad det koster, så vælger vi det bedste og billigste tilbud. Det var sådan EU-udbuddet var bygget op. Det er fatalt for os, at vi slet ikke får et eneste bud. Ingen af de private teleselskaber har villet byde på, hvad det koster at få mobildækning og mobildata i de seks måneder,” siger Claus Ritter, stabschef CIO i Slagelse Kommune, til KIT-magasinet.

Kommunen har ellers gjort en del for at gøre sig attraktive over for teleudbyderne. Eksempelvis bevilgede byrådet i 2014 to millioner kroner, så kommunen kunne tilbyde at medfinansiere anlægsomkostningerne.

”Vi er selvfølgelig skuffede. Vi havde håbet, at udbuddet vil kunne bruges af andre kommuner, som også har sorte huller i mobildækningen. Der er jo stort set ikke en eneste kommune, der ikke har det. Dét, vi efterspurgte, var et tilbud på, hvem der kunne tilbyde den bedste afdækning til den billigste pris i den bedste kvalitet. Prisen, som vi skulle have, skulle være en anlægsinvestering for kommunen, hvorefter teleselskaberne skulle stå for driften, når sendepositionerne var taget i brug,” siger Claus Ritter.

Vi er nødt til at gøre noget
Jørn Pedersen, formand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg, ærgrer sig over, at det ikke er lykkedes Slagelse Kommune at sikre borgerne bedre mobildækning, selvom kommunen både har forsøgt fælles udbud, dialog før udbuddet, egenbetaling af master osv.

”KL’s nyhedsbrev Momentum fik tidligere på året gennemført en undersøgelse blandt 2.527 danskere over 18 år, som har en mobiltelefon. Her svarede hver tredje borger i landområderne, at de mindst en gang om ugen har problemer med at få signal på mobiltelefonen. Nyhedsmagasinet Danske Kommuner har talt med borgmestrene, og her svarer 40 ud af 54 borgmestre, at de har problemer med at passe deres arbejde pga. dårlig mobildækning. Det kan vist ikke siges tydeligere, at vi er nødt til at gøre noget for at forbedre mobildækningen,” siger Jørn Pedersen og fortsætter:

”Det er brandærgerligt, at en kommunes ihærdige forsøg på at skabe fælles fodslag med teleudbyderne ikke er blevet til noget. Vi har brug for, at alle – kommuner, teleudbydere og regeringen – indser, at der skal investeres i at lave løsninger i tyndtbefolkede områder.”