Du er her

Kommunerne gør klar til UDK

Langt hovedparten af landets kommuner har implementeret standardsiden om familieydelser på deres hjemmeside efter at opgaven er overgået til Udbetaling Danmark, skriver KL. Men der er stadig nogle borgere, som bliver sendt galt i byen.

85 af landets kommuner har implementeret standardsiden om familieydelser på deres hjemmeside og sørger dermed for at henvise borgere med spørgsmål om familieydelser til Udbetaling Danmark. Det viser en gennemgang, som KL og Udbetaling Danmark har gennemført i dagene efter myndighedsskiftet den 1. oktober.

Det er positivt, at så mange kommuner har valgt at implementere standardsiden. Gennemgangen har dog vist, at der fortsat er behov for oprydning og tilpasninger på mange kommuners hjemmesider.

Med overgangen af familieydelser skal borgerne nu søge information på borger.dk og henvende sig til Udbetaling Danmark, hvis de har spørgsmål. Det er vigtigt, at kommunerne oplyser deres borgere om det, ellers bliver borgerne sendt galt i byen. Derfor opfordrer KL de kommuner, der endnu ikke bruger standardsiden på deres hjemmeside, til at gøre det, samt at de kommuner, som anvender standardsiden får ryddet op i de sidste ting på deres hjemmeside.

KL og Udbetaling Danmark har samlet en række typiske problematikker og tips til, hvordan man går sin hjemmeside igennem for henvisninger til familieydelser. Her bliver det blandt andet beskrevet, hvordan man bør tilpasse links til selvbetjeningsløsning på familieydelsesområdet og hvilke typer tværgående/dybtliggende sider, som man skal fjerne forældede informationer om familieydelser.