Du er her

Kontakten med det offentlige starter på nettet på flere områder

Nu er det på flere områder slut med fx at skulle forbi kommunes borgerservice for at udfylde papirskemaer, når man skal ordne sine ærinder med det offentlige. Fra 1. december skal danskerne gå på nettet, når de fx skal ansøge om pension eller boligstøtte eller anmode om separation.

Mere og mere af kommunikationen med det offentlige flyttes i disse år over på nettet. Og 1. december vil kontakten med det offentlige blive digital på flere serviceområder.

I forvejen skal borgerne betjene sig selv på nettet på knap 40 serviceområder. Og på mange områder er danskerne gode til at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger. Fx bliver 93 pct. af alle blå EU-sygesikringskort bestilt online. Og 88 pct. af alle flytninger bliver i dag anmeldt digitalt.

”For langt de fleste danskere er internettet i dag en naturlig del af dagligdagen. Og rigtig mange danskere bruger allerede de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. Det letter hverdagen for den enkelte, at man kan klare sagerne hjemmefra, når det passer ind, i stedet for at stå i kø i kommunens borgerservice. Så med digital selvbetjening kan det offentlige give borgerne en mere fleksibel og tidssvarende service, samtidig med, at vi som samfund sparer mange penge,” siger Lars Frelle-Petersen, direktør hos Digitaliseringsstyrelsen.

Folkepension, børnetilskud eller skilsmisse klares på nettet
Ansøgning om folkepension, boligstøtte, byggetilladelse og børnetilskud for enlige forsørgere samt anmodning om skilsmisse. Det er noget af det, der nu skal klares online via digitale selvbetjeningsløsninger. Løsningerne har været digitale i en længere periode, men fra 1. december er det altså obligatorisk for borgerne at bruge dem.

I kommunerne er oplevelsen, at borgerne faktisk allerede er godt med, når det kommer til at betjene sig selv på nettet:

”Hvis vi fx ser på forældrene, er de rigtig gode til at benytte de digitale selvbetjeningsløsninger. Når forældrene skal skrive deres barn op til skole, sker det i 98 pct. af alle tilfælde digitalt. Og opskrivning til daginstitution bliver gjort digitalt i 83 pct. af tilfældene. Det er meget flotte tal, der viser, at vi er på rette vej,” siger Jane Wiis, direktør i KL.

Hun fortsætter:

”Når det er sagt, så vil der være borgere i alle aldre, der skal have hjælp. Dem, der ikke kan bruge en digital selvbetjeningsløsning skal selvfølgelig hjælpes og betjenes på anden vis. Og her står kommunerne naturligvis klar – både i borgerservicecentre og på bibliotekerne.”

I nogle tilfælde vil det betyde, at borgeren får hjælp i kommunens borgerservice til at bruge den digitale løsning. I andre tilfælde, hvor borgeren ikke er i stand til at bruge den digitale løsning, vil medarbejderen i borgerservice sørge for, at borgerens ærinde bliver klaret.