Du er her

Ny hotline skal gøre det nemmere at betjene sig selv

Nu er der hjælp at hente for borgere, der går i stå i selvbetjeningen. Syv kommuner er gået sammen om at tilbyde borgerne telefonisk hjælp til digital selvbetjening udenfor Borgerservices normale åbningstid.

Borgerne kan i dag betjene sig selv på nettet og kommunikere digitalt med det offentlige på en lang række områder. Disse muligheder gør at borgerne kan betjene sig selv hurtigt, nemt og på alle tider af døgnet. Digital selvbetjening er et centralt værktøj i arbejdet på at anvende ressourcerne der hvor der er allermest brug for dem. En anmeldelse af flytning er op til 30 gange dyrere, når borgerne møder op personligt, end når de betjener sig selv på nettet. Hvis en stor del af borgerne betjener sig selv vil der være ekstra ressourcer til at betjene dem der har særligt brug for hjælp. Folketinget har besluttet at det, frem mod 2015, bliver obligatorisk for borgerne at benytte en række digitale løsninger.
 
Det er derfor vigtigt at borgerne får den hjælp de har brug for så de kan benytte de digitale løsninger. Fra 3. december 2012 sidder medarbejdere fra borgerservice derfor klar søndag til torsdag mellem kl. 18.30 og 22 for at hjælpe de borgere, der oplever problemer med digital selvbetjening udenfor borgerservices normale åbningstid. Hotlinens formål er at yde hjælp til selvhjælp, så borgerne kan benytte de digitale løsninger. Borgerne kan således ikke få hjælp til specifik sagsbehandling eller få oplysning om status på en given sag.
 
”De digitale selvbetjeningsløsninger er en god mulighed for borgerne til at få ordnet praktiske ting som flytning og sundhedskort, hjemme hos sig selv. Selvbetjening er med til at sikre fleksibilitet i hverdagen. Jeg håber, at vi med den nye hotline kan sikre, at endnu flere får glæde af de digitale tilbud”, udtaler Rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune Marc Perera Christensen.

Samarbejdet om en fælles hotline er opstået som en del af Borgerservice samarbejdet i Business Region Aarhus. Aarhus, Skanderborg, Syddjurs, Norddjurs, Odder, Favrskov og Silkeborg Kommune deltager i projektet. Hotline er et pilotprojekt der løber frem til 1. december 2013. Det skal herefter vurderes om hotlinen skal gøres permanent.