Du er her

Ny kampagne skal gøre danskerne klar til Digital Post

Fra den 1. november skal alle borgere, der kan, modtage post fra det offentlige i digital form. Derfor har Digitaliseringsstyrelsen søsat en fællesoffentlig kampagne, som skal informere danskerne om, hvad den digitale kommunikation betyder for dem.

Otte ud af ti danskere er klar over, at de snart vil modtage post fra det offentlige digitalt via borger.dk eller e-Boks – og godt halvdelen af alle danskere over 15 år er allerede tilmeldt. Frem mod den vigtige skæringsdato 1. november sætter det offentlige Danmark yderligere tryk på informationen om Digital Post.

Målet er at få flest muligt til at tilmelde sig og dermed være klar til, at posten fra det offentlige bliver digital. Samtidig skal kampagnen sikre, at de, som ikke kan modtage post digitalt, bliver fritaget inden 1. november.

”Med Digital Post får borgerne adgang til at læse deres post via pc, mobil eller tablet – når og hvor de vil. Det kan fx være meddelelse om bilsyn, plads i daginstitution eller indkaldelse til en undersøgelse på sygehuset. Samtidig sparer Digital Post det offentlige for mange ressourcer, der i stedet kan anvendes på sundhed og uddannelse,” siger direktør i Digitaliseringsstyrelsen Lars Frelle-Petersen.

”Vi har for nylig spurgt danskerne om deres kendskab til overgangen til Digital Post, og faktisk ved hele 83 pct., hvad der kommer til at ske 1. november. Og ganske tankevækkende er det faktisk, at det er de ældre, der bedst kender til Digital Post og mulighederne for hjælp og fritagelse. Det sidste er særligt vigtigt, for selvfølgelig er der borgere, som fx ikke har en computer, og som derfor kan blive fritaget,” siger Lars Frelle-Petersen.

I kommunerne er man meget bevidste om, at der er brug for hjælp og vejledning til at komme godt i gang med Digital Post eller til at blive fritaget.

”I kommunerne har vi over længere tid arbejdet intensivt med at hjælpe borgerne til at blive mere digitale. Der er uddannet mere end 7.000 digitale ambassadører, som er parate til at vejlede de borgere, der har behov for en hjælpende hånd. Samtidig oplever vi et stort engagement i de enkelte kommuner, hvor ansatte på borgerservicecentre og biblioteker længe har været i gang med at informere og svare på spørgsmål. Der bliver fx afholdt events på dyrskuer, arrangeret lokale it-caféer for ældre og sågar fodboldspillere er med til at få unge til at tilmelde sig Digital Post,” fortæller Jane Wiis, direktør i KL.

Også i regionerne er der gang i aktiviteterne og informationen.

”Regionerne er klar til at gå i luften med digital kommunikation fra den 1. november. Borgerne skal også være klar til det, så derfor har vi længe informeret via kampagner, skærme og opslag på hospitaler og klinikker. Nu begynder vi også at informere i den direkte dialog med borgerne, fx via sms og e-mails,” siger Adam Wolf, direktør i Danske Regioner.