Du er her

Ny måling: Danskerne er glade for Digital Post

76 procent af alle danskere, der er tilmeldt Digital Post, er glade for at få deres post fra det offentlige digitalt. Det er den højst tilfredshed målt nogensinde. Siden 1. november 2014, hvor det blev gjort obligatorisk at modtage post fra det offentlige digitalt har 4.697.040 danskere tilmeldt sig Digital Post, og størstedelen af dem er tilfredse eller meget tilfredse med Digital Post. Det viser en ny brugertilfredshedsundersøgelse, Epinion har foretaget af Digital Post.

Hele 76 procent af de adspurgte i undersøgelsen angiver, at de er tilfredse eller meget tilfredse med Digital Post. Det er en stigning på 15 procent sammenlignet med en tilsvarende undersøgelse i juni 2014.

Undersøgelsens resultater glæder Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen Louise Palludan Kampmann:

”Vi er rigtig glade for, at danskerne har taget Digital Post til sig. Det er en  vigtig opgave at sikre, at borgerne let kan læse den digitale post, de tidligere fik sendt fysisk i papirform. Det er positivt, at vi hele tiden får gjort det lettere for borgeren.”

I undersøgelsen bliver brugerne også spurgt om, hvad der har betydning for deres tilfredshed.  Her fremhæver de, at Digital Post gør det nemt og sikkert at kommunikere med det offentlige. Samtidig er mange glade for, at der med Digital Post frigives midler til anden velfærd.

”Undersøgelsen viser, at det ligger borgerne meget på sinde, hvordan vi prioriterer det offentliges midler. Ved at sende breve digitalt kan vi spare mange penge, som kan bruges til andre formål end porto og papir.” fortæller Louise Palludan Kampmann og fortsætter:

”Men det er samtidig vigtigt for os, at der er hjælp og muligheder til dem, der har svært ved det digitale, og her kan læseadgang være en god løsning.”

Der er ifølge undersøgelsen 8 procent af brugerne af Digital Post, der i dag benytter muligheden for at give en bekendt eller pårørende læseadgang til sin digitale postkasse.

”Hvis man har svært ved det digitale, kan læseadgang være en god løsning. Samtidig giver læseadgang en pårørende mulighed for at hjælpe et familiemedlem, der måske bor langt væk,”  siger Louise Palludan Kampmann.

Digitaliseringsstyrelsen arbejder løbende på at optimere Digital Post og bruger undersøgelsens resultater til at forbedre brugervenligheden, så det bliver endnu lettere at modtage sin post fra det offentlige digitalt.