Du er her

Ny skole it-strategi bringer Sorø Kommune i front

Alle elever, lærere og sfo-pædagoger i Sorø Kommunes folkeskoler vil efter nytår få hver deres iPad. Det er den mest markante konsekvens af den skole it-strategi som byrådet netop har vedtaget.

I alt ca. 19 millioner kroner investeres i iPads, fremvisere, trådløst netværk og uddannelse af lærere og pædagoger.

– Det her handler om læring. Vi vil gøre it til en naturlig del af læringsrummet. Læreren bliver i højere grad vejleder og facilitator for elevernes læring, og eleverne bliver aktive producenter af viden. iPads til alle giver læreren bedre muligheder for at differentiere undervisningen og tilrettelægge en undervisning, som imødekommer den enkelte elevs behov, siger Anne Madsen, formand for børn og undervisningsudvalget.

– Der er ingen tvivl om at det er en ambitiøs og markant beslutning. Jeg er glad for at vi i Sorø Kommune, selv i en tid hvor vi har masser af udfordringer, alligevel vælger at insistere på at vi skal have råd til at give vores folkeskole et løft, siger borgmester Ivan Hansen.

Med beslutningen om at investere i iPads til alle, kommer Sorø Kommune helt frem i bussen og bliver en af de første skoler i landet som gennemfører ”1:1 skole” – altså en elev pr. enhed (iPad).

– Mange eksperter peger på at netop 1:1 modellen er afgørende for at skolerne kan få det fulde udbytte af de mange pædagogiske og læringsmæssige muligheder der ligger i at bringe ny teknologi i spil i og uden for klasseværelset. Vi har valgt at investere massivt, for vi tror på at en 1:1-skole giver mest læring, mest kvalitet og mest it for pengene. Det giver simpelthen de bedste muligheder, både for elever, lærere og forældre, siger Ivan Hansen.

Lærerne er nøglepersonerne som skal føre strategien ud i livet. For at give dem de bedste forudsætninger for at gribe de mange muligheder der ligger i den nye platform, er der planlagt et omfattende uddannelsesforløb.

– iPad’en er ikke et mål i sig selv. Den er et middel til en bedre folkeskole, hvor eleverne bliver aktive medproducenter af viden og hvor lærerne har en god, fælles platform at tilrettelægge undervisningen på. Beslutningen giver lærerne mulighed for at udfolde deres kompetencer, fordi de kan planlægge deres undervisning i vished om at de har en it-platform som fungerer og noget grej som virker, siger Anne Madsen.

Planen er at de første iPads lander hos lærerne inden jul, og fra starten af det nye år bliver det elevernes tur.