Du er her

Nyt interaktivt site lader børn gå på opdagelse i historien

Statens Arkiver inviterer elever landet over til at gå på opdagelse i et nyt og interaktivt undervisningssite, der lanceres i forbindelse med skolestart 2012. Aargang 0 tager os på en rejse gennem tiden, hvor vi møder 7 forskellige børn og bliver klogere på deres skæbner.

Mød børnene fra Aargang 0: Astrid, Elna, Mette Marie, Karen, Volmer, Andreas og Peter. De optræder i det nye undervisningssite, som Statens Arkiver lancerer i disse dage. Aargang 0 refererer ikke til den populære TV-serie af samme navn, men knytter sig til historien om syv meget forskellige børn, der har det tilfælles, at de er født i år 1900. Børnene lever ikke længere, men der er tale om virkelige skæbner, der står beskrevet på godt og ondt i de originale kilder, som undervisningssitet er bygget op om. Her vidner breve, skoleprotokoller, journalsager, eksamenspapirer og meget andet om begivenheder, der har formet deres liv.

De 7 børns skæbne bliver ikke afsløret fra starten på sitet. Skoleklasserne skal selv stykke historierne sammen på baggrund af kilderne og skrive, hvad der sker med børnene. På sitet er der arbejdsspørgsmål, som tjener til støtte for skriveprocessen. Denne interaktive rejse giver eleverne en sjælden mulighed for at opdage børnene som levende mennesker. Lige præcis det aspekt er med til at gøre Aargang 0 til noget helt særligt, fortæller projektleder Annette Østergaard Schultz:

”Med undervisningsmaterialet får eleverne lov at dykke ned i de originale kilder og gå på opdagelse i en tid, hvor børn ikke har mange rettigheder, hvor det er tilladt at straffe børn fysisk i skolerne, og hvor arbejdet i marken eller på mælkeruten for langt de fleste fylder mere end skolearbejde. Set i fugleperspektiv kan fortidens børneliv således godt forekomme ”gråt i gråt”. Men med kilder om 7 virkelige børn får historien liv og kulør. En grå masse er svær at identificere sig med, virkelige mennesker gør det lettere for eleverne at sætte deres egen samtid og erfaringer i perspektiv. Samtidig gør man sig nogle helt andre erfaringer, når man skal arbejde aktivt med et stof, selv skabe en historie – end ved at forholde sig passivt læsende. Historierne i Aargang 0 bliver dermed et unikt redskab til at sætte gang i erkendelser og diskussioner om f.eks. børneliv, køn, sociale klasser og demokrati, og for at arbejde med originale kilder.”

Flere klasser har allerede testet Aargang 0 i tilblivelsesfasen, og ifølge Annette Østergaard Schultz har websitet fået meget positiv respons: ”Eleverne har flere gange sagt ”wauw”, når de så det originale kildemateriale og det gik op for dem, at de 7 børn er autentiske. De har i høj grad følt det vedkommende at følge et virkeligt menneske og se samfundet afspejlet i det enkelte barns opvækst. Og som en elev fra 1.g glad konstaterede: Jeg kan altså godt li', at man selv skal skrive historien.”