Du er her

Odense Kommune hjælper med at fritage socialt udsatte for Digital Post

For at undgå at borgere går glip af vigtig post, har Odense Kommune besøgt væresteder og behandlingssteder for at informere brugerne om Digital Post, og sørge for at dem, der skal fritages, bliver fritaget.

Duften af morgenbrød og kaffe spreder sig i det store lyse rum, mens det udenfor er begyndt at lysne. Det ser ud til at blive endnu en flot efterårsdag. De første brugere er allerede dukket op på Hjørnely. De sidder spredt ved de runde bord. Nogen taler med personalet, nogen med hinanden, mens andre bare nyder en stille kop kaffe og lader sig opdatere af Go’ morgen Danmark, der summer ud i rummet fra den store tv-skærm i den ene ende. Der er ikke meget, der forstyrrer de daglige rutiner her på Hjørnely. I dag er der dog alligevel noget, der bryder rutinen. Ved et af de runde borde sidder Simon Jakobsen fra BorgerServiceCentret med sin bærbare computer. Han skal hjælpe med at få fritaget brugerne for Digital Post. Personalet på Hjørnely sørger denne morgen for at spørge alle brugerne, om de har styr på deres NemID og Digital Post. Hvis ikke så er Simon Jakobsen klar til at hjælpe dem.

Bliver positivt modtaget
”Det er vigtigt vi få hjulpet dem med at blive fritaget eller få adgang til Digital Post inden det bliver obligatorisk den 1. november,” mener Simon Jakobsen fra BorgerServiceCentret. Det er anden gang, han er her for at hjælpe brugerne med enten at blive fritaget for Digital Post eller få deres digitale postkasse oprettet. ”Brugerne er glade for, vi kommer her. Nogen af dem er nok lidt negative overfor kommunen som helhed. De tager dog godt imod os og er glade for, at vi kommer herned og hjælper dem med at få styr på Digital Post,” siger Simon Jakobsen.

Mange uden id
Der er cirka 130 brugere af Hjørnely. Sidste gang BorgerServiceCentret besøgte stedet, fik de fritaget omkring 60 borger og oprettet et par stykker med NemID. ”Det er de færreste, der har billedlegitimation. Derfor kan vi ikke udstede NemID med det samme, men må sende det hjem til dem. Det betyder, at vi ikke kan hjælpe dem med at oprette Digital Post, eller vise dem hvordan de skal bruge det, så hvad der sker, efter de har fået deres NemID, ved vi desværre ikke,” forklarer Simon Jakobsen.

Ville ikke være kommet på BorgerSerivceCentret
Dem, som Simon Jakobsen fritager for obligatorisk Digital Post, ville pr. 1. november automatisk have fået en digital postkasse. Med stor sandsynlighed ville de derfor have været gået glip af post fra det offentlige. ”Jeg har godt nok fået et brev om Digital Post, men det har jeg smidt ud. Jeg var ikke klar over, at jeg skulle gøre noget for ikke at få Digital Post,” siger Bjarne, der er en af de første, der bliver fritaget i dag. ”Jeg var i hvert fald ikke kommet op på Skulkenborg (BorgerServiceCentret) for at få det gjort,” fortsætter han. Bjarne er ikke den eneste, der har det på den måde med Digital Post. ”Hvis ikke de får det gjort nu, er der mange, der slet ikke får det gjort. Nogen af dem kræver også lidt overtalelse til at få det ordnet,” fortæller Simon Jakobsen.

Nemt at gå til

Selvom det er flertallet af brugerne på Hjørnely, der bliver fritaget, er der også nogen der allerede har styr på både NemID og Digital Post. Over ved væggen står et stort akvarie, alle fiskene er svømmet hen i den ene ende. De ved godt, det er ved at være spisetid. Morten Nielsen, 41 år, er ved at fodre dem. Han kan fortælle, da personalet spørger, at han skam har helt styr på både NemID og Digital Post, og har haft det i flere måneder. ”Jeg har brugt det et halvt års tid, uden problemer. Det er nemt at gå til og smart. Jeg får en sms hver gang, der er post, og så kan jeg bare gå ind og tjekke,” fortæller han Morten Nielsen har allerede benyttet sig af at kunne svarer på henvendelser fra det offentlige. ”Det er dejligt nemt, at man lige kan trykke besvar og så sende en besked til Udbetaling Danmark for eksempel,” siger han.

Hjælp at hente hos personalet og social-vicevært

Selvom Morten Nielsen er dus med Digital Post, kan han godt have lidt bekymringer om, hvordan man kan få hjælp, hvis man støder på problemer. ”Vores sociale-vicevært kan sikkert hjælpe med det, hvis der er nogen problemer, men ellers ved jeg ikke helt, hvem der kan hjælpe, hvis der er noget, jeg ikke forstår.,” forklarer han. Hjørnely har fire pc’er stående. Her kan brugerne blandt andet tjekke deres digitale postkasse, og få hjælp af personalet, hvis de har behov for det.

De fleste bliver fritaget

Simon Jakobsen har i løbet af formiddagen fået fritaget en god håndfuld og hjulpet et par stykker med deres NemID. Personalet på Hjørnely har også haft blanketter med ud til Engvej, hvor de brugere, der ikke kommer forbi Hjørnely rutinemæssigt, holder til. ”Det er vigtigt at nå ud til så mange som muligt. Det er en sårbar målgruppe, vi har med at gøre, og de kan være svære nå på traditionelvis,” siger Simon Jakobsen. De fleste af dem, der er blevet fritaget, har ikke tænkt over det før i dag, men alligevel giver de udtryk for, at det er en lettelse at få ordnet. ”De slipper for at komme op på BorgerServiceCentret og skulle stå i kø, og de er sikre på, de undgår at gå glip af vigtig post, og vigtigst af alt så får de det gjort,” siger Simon Jakobsen.