Du er her

Offentlige beslutningstagere forærer deres bedste salgstips

”Tænk ikke bare ’det offentlige’. Tænk på det offentlige som forskellige offentlige institutioner, og henvend jer målrettet til hver institution”. Det var et af budskaberne på kickoff for hold 2 i SundVækst – et forløb særligt udviklet til virksomheder, der arbejder med velfærdsteknologi og gerne vil styrke salget til det offentlige.

Otte virksomheder har allerede gennemført Væksthus Hovedstadsregionens SundVækst-program i foråret, og den 28.-29. august var der sæsonstart for hold 2. Ikke uden grund iscenesat på bryllupslokationen Havreholm Slot, fortæller projektleder Sara Øllgaard

”Det handler om matchmaking mellem virksomheder og offentlige institutioner. Komplicerede udbudsregler og tunge beslutningsgange gør det uoverskueligt for mindre virksomheder at komme ind på det offentlige marked”.

Mød de offentlige kunder ansigt til ansigt
Med god forberedelse og forståelse for det offentliges arbejdsprocesser kan det sagtens lade sig gøre at sælge til det offentlige, bekræfter dagens panel af offentlige beslutningstagere fra Rødovre, Lyngby-Taarbæk og Frederiksberg kommuner samt en tidligere regionsdirektør i Region Sjælland. Alle mødt op på dagen for at give virksomhederne deres bedste salgstips.

”Sæt jer ind i målgruppens behov. Vis, hvordan jeres produkt kan skabe værdi for borgerne og medarbejderne – i stedet for at fokusere på den teknologiske løsning. Det er afgørende, at de forskellige beslutningstagere bliver mødt med kommunikation, der taler ind i netop deres fokus og pengekasse,” lyder det fra panelet, som ikke lægger fingrene imellem. Råt for usødet får virksomhederne klar besked om, hvad der virker – og ikke virker – når de kontakter de offentlige institutioner med ny velfærdsteknologi.

”Produktet kan være nok så godt. Forstår I ikke vores dagsorden og politiske og økonomiske arbejdsbetingelser, kommer samarbejdet ikke i gang,” som en lokalpolitiker udtrykker det.

Få en individuel vækstplan
SundVækst løber over 7 måneder. I programmet udvikler hver virksomhed sammen med eksperter en skræddersyet vækstplan, der sandsynliggør 20 % vækst 3 år i træk på det offentlige marked. Virksomhederne møder eksperter og offentlige beslutningstagere og kan derudover købe ekstern rådgivning for op til 95.000 kr.

Virksomhederne har selv nøglen til, hvor meget de får ud af vækstforløbet, siger Sara Øllgaard: ”Helt fra start arbejder vi individuelt med virksomhederne med at udvikle deres vækstplan. Senere bliver der koblet eksterne rådgivere på og sideløbende med det individuelle arbejde holder vi workshops, hvor virksomhederne får tryk-testet deres vækstplan i forhold til den målgruppe, de udvikler til.”

SundVækst-programmet er finansieret af Vækstforum Hovedstaden og EU’s Regionaludviklingsfond.

5 tips til at sælge på det offentlige marked
1. Lær de forskellige offentlige bundlinjer og beslutningstagere at kende.
2. Kend regler for indkøb.
3. Tal ind i de offentlige konkrete behov.
4. Indbyd til samarbejde – og vælg dine kampe.
5. Netværk, netværk, netværk.

Kilde: Væksthus Hovedstadsregionen

FAKTA:

Virksomhederne på SundVækst hold 2 er:
SENS Innovation ApS www.sens.dk, Holscher Design www.holscherdesign.dk, Khora www.khora-vr.com, IBG ProReact www.proreact.dk, AdeptWaterTechnologies www.adeptwatertech.com, Logos Logit www.logoslogit.com og ComTo http://comto.dk/ .

Tilmelding til hold 3 er åbnet
Er I en vækstvirksomhed i hovedstadsregionen med 5-50 medarbejdere – og udvikler i healthtech eller caretech – er SundVækst-programmet sandsynligvis relevant for jer. Hold 3 løber fra januar-juni 2018.

Kontakt projektleder Sara Øllgaard på 3010 8095 / sol@vhhr.dk

Læs mere om programmet på www.vhhr.dk/sundvaekst.