Du er her

Servicen ligger bedst i borgernes lommer

På et år er antallet af mobile brugere på aarhus.dk mere end fordoblet. Aarhus Kommune tager derfor konsekvensen og tilpasser sin hjemmeside, så den også giver optimal visning på mobiltelefoner og tablets. Det betyder bedre service til borgerne, en mere effektiv drift for kommunen og et vigtigt skridt i retning mod øget digitalisering.
 
Hvert år besøger mere end 3,5 mio. brugere Aarhus Kommunes hjemmeside. 27 procent af brugerne i oktober 2012 kom fra mobile enheder (smart phones, tablets m.m.), mens det kun var 12 procent året før.
 
På den baggrund har kommunens hjemmesider fået et løft. De er blevet responsive, hvilket betyder, at siden automatisk tilpasser sig, så den bliver vist optimalt, hvad enten den skal ses på en computer, en tablet eller en smart phone.

Borgmester Jacob Bundsgaard er meget tilfreds med den nye udvikling:
 
”Jeg bruger selv i stadig større grad min mobiltelefon og min iPad, når jeg skal gå på nettet. Det er hurtigt, og det er vigtigt at kunne finde informationerne, når man har brug for dem, uanset, hvor man befinder sig. En god oplevelse for de borgere, der bruger vores hjemmeside er en vigtig forudsætning for at vi kan nå vores mål for digitalisering, og dermed sikre en effektiv drift og mest mulig velfærd for pengene”, siger Jacob Bundsgaard.
 
Mere end hver anden bruger er mobil i weekenden
En af de forvaltninger i Aarhus Kommune, som forventer at få stor gavn af, at hjemmesiden er blevet responsiv, er AffaldVarme Aarhus, som kan findes på www.affaldvarme.dk
 
Her fylder trafikken fra mobile enheder mere og mere, og i weekenden er der faktisk mere trafik fra mobiltelefoner end fra computere. Vigtige tilbud som for eksempel genbrugsstationerne bruges flittigt i weekenden, når borgerne har fri. Og naturligvis skal man kunne stå udendørs og finde ud af, om genbrugsstationen har åbent.
 
Aarhus Kommune er ikke den første danske virksomhed eller organisation, der har gjort sin hjemmeside responsiv. Men Aarhus Kommune er givetvis den største organisation i Danmark, der har gjort det, og den, der har gjort det mest konsekvent.
 
Foruden hjemmesiden aarhus.dk driver Aarhus Kommune en lang række andre hjemmesider, såkaldte subsites, fra kulturtilbud, selvstændige forvaltninger og meget andet. Og det er alle hjemmesider i Aarhus Kommunes samlede web-løsning, der er blevet responsive. Det omfatter over 10.000 sider!
 
Det responsive design på aarhus.dk er en effektivisering af kommunens kommunikation samtidig med, at det skaber en bedre brugeroplevelse.
 
Chef for Borgerservice, Lene Hartig Danielsen, udtaler:
 
”I Borgerservice arbejder vi målrettet på at tilbyde byens borgere innovative løsninger. Samtidig ved vi, at kommunens økonomi er under pres. Når vi derfor kan lave en nyskabende forbedring af vores service, uden at det koster ekstra tid for vores webredaktører er det ren win win”.
 
Responsivt design betyder også, at redaktørerne af de forskellige sider på aarhus.dk kun skal vedligeholde tekster ét sted, i modsætning til løsninger, hvor man en separat hjemmeside eller en app til mobilvisning.
 
Det responsive design er konstant under udvikling, og kommentarer til det er meget velkomne på www.aarhus.dk/respons