Du er her

Tilfredshed med digitale indkaldelser på SLB

I tråd med at hele det offentlige Danmark er blevet digitalt, lander langt de fleste indkaldelsesbreve fra sygehusene nu også i patienternes e-boks. På Sygehus Lillebælt er både patienter og personale glade for det hurtige og smidige system.

I Region Syddanmark er 89 procent af alle borgere over 15 år tilmeldt Digital post. Det betyder, at en meget stor del af de borgere, som er patienter på regionens sygehuse, nu ikke længere skal ud til postkassen og kigge efter deres indkaldelsesbrev. Det ligger nemlig i deres e-post indbakke samme dag, som sygehuset har sendt indkaldelsen.

Sygehus Lillebælts Gynækologisk-Obstetriske Afdeling i Kolding har sendt 2000 digitale indkaldelsesbreve ud, siden afdelingen gik i luften med Digital post i starten af december. Ledende lægesekretær Annette Lyngs Jensen har oplevet overgangen til det nye elektroniske indkaldelsessystem, i daglig tale DiPo, som nem og uproblematisk.

- Vi synes det fungerer godt. Sekretærerne er rigtig glade for det, og de synes det er nemt, når de skal lave indkaldelserne. Deres arbejdsgange er blevet væsentligt lettere, fordi de ikke skal have fat i en masse papirer, pjecer og foldere, som skal puttes i hver enkelt kuvert, som de skulle tidligere, fortæller Annette Lyngs Jensen.
Afdelingen har allerede fået flere forespørgsler fra patienter, som bliver indkaldt med kort varsel, som efterspørger indkaldelsesbrevet elektronisk.
Hasteindkaldelser på en halv time

IT-koordinator Lola Kragh har været rundt på alle Sygehus Lillebælts matrikler, for at undervise superbrugere på alle afdelinger. Hun oplever også, at medarbejderne generelt er glade for det nye system.

- En af de positive ting ved DIPO er, at der er arkivfunktion, så man kan se alt, hvad der er sendt til patienten. Som det har været tidligere, blev det overskrevet, hvis man lavede en ændring i en booking.  Vi har også mulighed for at sende hasteindkaldelser, som ligger i patientens indbakke i løbet af en halv time. Der er også en funktion hvor man kan sende til en co. adresse, hvis patienten er i sommerhus, og samtidig sende den til e-boks, fortæller Lola Kragh.
Reducere mængden af informationer

Projektleder for DiPo-projektet, Heinrich Wendelboe, glæder sig over, at stort set alle afdelinger på Sygehus Lillebælt nu kan sende digitale indkaldelser til deres patienter. Næste skridt i projektet bliver i løbet af foråret, at få kvalificeret mængden af information i indkaldelsesbrevene.

- Når 89 procent af danskerne har en e-boks, så kan vi godt tillade os at tilpasse mængden af informationer i et indkaldelsesbrev, og henvise til vores hjemmeside, hvor man for eksempel kan finde patientinformationer, oversigtskort og patientrettigheder. På den måde øger vi fokus på de vigtigste informationer i indkaldelsesbrevet. Tidligere har der været store mængder information lagt ved indkaldelsen, som patienterne skulle navigere og prioritere mellem, forklarer Heinrich Wendelboe.

Som en særlig service i indkøringsperioden, får alle borgere et adviseringsbrev med posten om, at de har fået digital post, hvor der også er information om, at man kan kontakte regionens hotline, hvis man har brug for hjælp.