Du er her

UddannelsesGuiden + eVejledning = bedre vejledning

Den nationale portal om uddannelser i Danmark, UddannelsesGuiden.dk og eVejledning er nu samlet hos Styrelsen for It og Læring. Dermed er skabt et samlet, digitalt vejledningsunivers, der supplerer den samlede vejledning om valg af uddannelse.

I løbet af denne sommer er portalen UddannelsesGuiden (UG) flyttet sammen med eVejledning hos Styrelsen for It og Læring. Den første, synlige følge af sammenlægningen er, at UG har fået et pift med bedre søgemuligheder, lettere adgang til værktøjer og med flere billeder, der illustrerer de mange uddannelser i Danmark.

Men tankerne bag sammenlægningen går dybere end det: Med UG-redaktørernes dybe faglige viden og eVejledernes tætte kontakt til brugerne kan de kvalificere hinandens arbejde og dermed løfte den digitale vejledningsindsats.

Forud for UG’s løft har eVejledningens medarbejdere således bidraget med deres erfaringer fra tusindvis af chats og telefonsamtaler med mennesker, der søger vejledning til uddannelses- og jobvalg. På tilsvarende måde har de øvrige vejledningsinstanser som Ungdommens Uddannelsesvejledning, Studievalg og Jobcentrene også sat deres fingeraftryk på den nye UG.

Hele fødekæden
”UG’s medarbejdere har en utrolig stor faglig viden om alle uddannelserne, fordi de har siddet og skrevet artikler og samlet oplysninger til sitet. eVejlederne har på sin side en stor viden om brugerne, så vi har virkelig hele fødekæden samlet nu, ” siger vejledningsfaglig og redaktionel koordinator Elsebeth Nygaard, eVejledning.

Hun understreger, at samarbejdet med de øvrige vejledningsinstanser også bliver styrket ved sammenlægningen, der dermed er med til at danne fundamentet for informations-fødekæden.

”For eksempel har vi holdt en række digitale møder, såkaldte webinarer, hvor vejledere ved Ungdommens Uddannelsesvejledning, Studievalg og efterskoler har fået en præsentation af og tips og tricks til UG, ” fortæller hun.

Grundlæggende redskab
UG er det grundlæggende arbejdsredskab for eVejlederne, når de i løbet af vejledningssamtalerne og –chat’ene skal finde oplysninger om bestemte uddannelser. eVejlederne er derfor særligt intensive brugere af UG, og deres anvendelse af UG’s forskellige værktøjer giver et billede af, hvordan de almindelige brugere kan bruge det.

Desuden har eVejlederne gennem samtalerne samlet mange eksempler på, hvordan de vejledningssøgende tænker, og hvordan de søger, når de går ind på UG. Disse eksempler bruges til at forbedre søgningen på UG.

”Der er mange, der spørger om det her”
Som eksempel på samarbejdet fortæller Elsebeth Nygaard, at eVejlederne med jævne mellemrum opdager, at der pludselig kommer mange spørgsmål om et bestemt emne. Det emne kan nu hurtigt blive omsat til en artikel på forsiden UG, så brugerne også kan få svar på spørgsmålene her.

”Vi kan få en kvalificeret artikel, der er tilpasset netop det, som mange brugere spørger om. Dermed kan vi kvalificere hele vejledningsindsatsen”, siger Elsebeth Nygaard.

En anden ny mulighed er, at UG’s redaktører kan afprøve nye tiltag sammen med eVejlederne, inden de offentliggøres på UG. Samtidig kan de nye tiltag i kraft af det styrkede samarbejde med den øvrige vejledningsverden hurtigt blive afprøvet ude i virkeligheden.

eVejledning har efter sommerferien oplevet de nye tider med flere henvendelser, da vejlederne har oplevet markant flere henvendelser end sidste år. I august har stigningen været på 32 %.