Du er her

Vigtige breve lander i Digital Post i slutningen af året

1. november gik Danmark over til Digital Post. 4,3 mio. danskere skal derfor være opmærksomme på, at vigtig post fra fx ATP, Udbetaling Danmark og SKAT kan ryge igennem den digitale brevsprække inden årets udgang.

Danskerne skal huske at læse deres digitale post. Særligt i årets sidste uger tikker en række vigtige breve ind som Digital Post, og danskerne skal være særligt opmærksomme på de breve, som de skal reagere på. Det er blandt andet breve, som har betydning for den enkeltes økonomiske forhold i det kommende år.

ATP og Udbetaling Danmark sender eksempelvis digitale breve ud til flere millioner danskere i årets sidste måneder. Og ifølge Anders Schmidt Hansen, digitaliseringschef hos ATP, er det vigtigt, at danskerne læser brevene og tager kontakt, hvis noget skal ændres:

”I disse måneder sender vi en række meddelelser ud, som har stor betydning for rigtig mange borgeres økonomiske forhold. Det er blandt andet boligstøttebreve og pensionsmeddelelser fra Udbetaling Danmark. Her er det meget vigtigt, at borgerne får tjekket de oplysninger, vi har registreret, og får indberettet eventuelle ændringer om deres privatøkonomi, som kan have betydning for deres ydelse,” siger han.

Også SKAT sender visse breve som Digital Post, fx visse breve angående ejendomsvurderinger og breve om registreringsafgift på motorkøretøjer. Årsopgørelser og forskudsopgørelser ligger fortsat i TastSelv på skat.dk – som selvbetjeningsløsning.

Digital Post har snart været obligatorisk i en måned. Danskerne har dermed haft lidt tid til at vænne sig til tanken om, at de nu skal logge på nettet for at læse vigtige meddelelser. Det er dog ikke al post fra det offentlige, der vil blive sendt digitalt. Så man skal også huske at tjekke sin almindelige postkasse.

Lars Frelle-Petersen, direktør for Digitaliseringsstyrelsen, siger:

”Borgerne behøver ikke konstant have hovedet i deres digitale postkasse af frygt for at gå glip af noget. Man kan blot angive e-mailadresse og mobilnummer, når man er logget på Digital Post på borger.dk eller e-boks.dk. Så får man nemlig en besked på mail og som sms, når der ligger ny ulæst Digital Post. Næsten 3,5 mio. borgere har fx allerede angivet en mail-adresse. Og vi håber, at endnu flere den kommende tid vil notere deres kontaktoplysninger. I sidste ende handler det jo om, at ingen går glip af vigtige breve.”