Du er her

Virksomheder skal have større gavn af offentlig digitalisering

Sådan lyder budskabet fra Virksomhedsforum for enklere regler, der i dag har sendt 42 forslag til, hvordan digital indberetning og kommunikation med offentlige myndigheder kan forenkles.

Formanden for Virksomhedsforum Peter Kürstein:

”Desværre hører vi jævnligt om offentlige digitale løsninger, der ikke har gjort hverdagen nemmere for virksomhederne, men i sig selv er blevet en ny byrde. Det er helt afgørende, at digitale løsninger bidrager til virksomhedernes vækst og ikke kun udarbejdes for at give besparelser for det offentlige.

De 42 forslag, vi har sendt til regeringen i dag, viser, at der er en masse at tage fat på. Nogle af forslagene indebærer større ændringer i arbejdet med offentlig digitalisering, mens andre er mindre og relativt simple tilretninger, men som betyder meget for virksomhederne i deres dagligdag.

 

Indberetninger til Danmarks Statistik nævnes ofte af erhvervslivet som irriterende bøvl. Derfor foreslår Virksomhedsforum, at det gøres obligatorisk, at indberetninger til Danmarks Statistik brugertestes, inden de indføres. Det vil medføre mærkbare lettelser for virksomhederne”

Forslagene bliver nu sendt til regeringen og kan læses på Virksomhedsforums hjemmeside www.enklereregler.dk. Forslag fra Virksomhedsforum er omfattet af et "følg-eller-forklar-princip”. Det betyder, at regeringen er forpligtet til enten at gennemføre de initiativer, der bliver foreslået, eller at forklare, hvorfor man ikke gennemfører initiativer.

Virksomhedsforum for enklere regler er et uafhængigt rådgivende organ for regeringen, der har til opgave komme med forenklingsforslag der, hvor virksomhederne oplever de største byrder. Forummet består af repræsentanter fra virksomheder, eksperter og erhvervs-, arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer.