Du er her

Youtubere skal skærpe unges opmærksomhed på Digital Post

Region Midtjylland, Aarhus Kommune og 11 øvrige kommuner tager utraditionelle metoder i brug for at øge unges opmærksomhed om Digital Post.

Vigtige indkaldelser til møder med kommunen, undersøgelser på hospitalet, session hos Forsvaret eller måske en bøde fra politiet når aldrig frem til omkring en fjerdedel af landsdelens unge i alderen 15-17 år.

De unge ved nemlig ikke, at de fra deres 15 års fødselsdag har en digital postkasse, som de har pligt til at tjekke jævnligt, fordi den kan indeholde vigtige breve fra det offentlige.

- Det har en række uheldige konsekvenser. Både for den unge og for de offentlige myndigheder. De unge misser vigtige aftaler, mens det offentlige står tilbage med udeblivelser og aflysninger. Udeblivelser er spild af tid og penge, så det er vi nødt til at gøre noget ved. Både for de unges skyld og for vores egen, siger Kasper Kolind, som er kontorchef i Koncern Kommunikation i Region Midtjylland.
Mening med galskaben

Region Midtjylland, Aarhus Kommune og 11 andre kommuner i landsdelen er derfor gået sammen om at hyre fire populære youtubere, som på deres helt egen måde fortæller de unge om vigtigheden af at tjekke den digitale postkasse. Det er der kommet fire meget forskellige youtubevideoer ud af.

For eksempel får youtuberen Guld Dennis i en svedig rap ordet krypteret til at rime på registreret. Og Benjamin Mann-Nakel ruller sin lillebror ind i tape som straf for, at han svarer forkert i en quiz om Digital Post.

Det lyder skørt, det er også lidt skørt, men der er mening med galskaben, forklarer Lene Hartig Danielsen, som er chef for Borgerservice i Aarhus Kommune.

- Hvis vi vil have fat i de unge, så må vi være der, hvor de er. Og mens det kun er et fåtal, der benytter sig af de kanaler, vi traditionelt kommunikerer igennem – for eksempel aviser og ugeaviser - så ved vi, at de unge bruger de sociale medier, for eksempel Youtube, vældig meget. Det skal vi selvfølgelig udnytte, når vi vil i kontakt med netop den målgruppe, siger chefen for Borgerservice i Aarhus Kommune.
Gode resultater

De fire youtubevideoer blev lanceret fredag den 16. juni. Her en uge efter er videoerne om Digital Post set 65.000 gange.

- Vi synes, det er ret imponerende, men det mest spændende bliver selvfølgelig at se, om det rykker på antallet af unge, der åbner og jævnligt tjekker deres Digital Post. Det måler vi på om nogle måneder, lyder det samstemmende fra Lene Hartig Danielsen og Kasper Kolind.

Det er Aarhus Kommune og Region Midtjylland, der har taget initiativ til youtube-kampagnen, som støttes af Viborg, Samsø, Herning, Aalborg, Thisted, Ringkøbing-Skjern, Syddjurs, Holstebro, Horsens, Randers og Frederikshavn Kommuner.